Jabłko

52 kcal/100 g białko: 0.27 g tłuszcz: 0.17 g węglowodany: 13.81 g błonnik: 2.4 g

Jabłka to prawdziwy eliksir młodości – zawierają cenne przeciwutleniacze, które przedłużają życie niemal każdej komórki organizmu.

Rozprawią się z cholesterolem – już 1-2 jabłka każdego dnia potrafią znacznie obniżyć stężenie złego cholesterolu.

Pomagają walczyć z kilogramami – są niskokaloryczne, usprawniają proces trawienia oraz skutecznie hamują apetyt.

Wzmacniają odporność – są bogate w witaminę C, szczególnie te kwaśniejsze odmiany i te o niewielkich rozmiarach.

Banan

89 kcal/100 g białko: 1.1 g tłuszcz:0.33 g węglowodany: 23 g błonnik: 2.6 g

Jest to owoc zawierający takie składniki jak potas, magnez, kwas foliowy, witaminę C oraz prebiotyki czyli naturalne stymulanty rozwoju flory jelit.

Dzięki dużej zawartości potasu banany polecane są osobom których praca wymaga od nich koncentracji jak również studentom w czasie nauki by zwiększyć przyswajanie wiedzy.

Zawartość magnezu powoduje że banany to naturalny sposób dla ludzi którzy mają problemy z ciśnieniem krwi czy układem kostnym.

Witamina C wspomaga odporność i ogólną wydolność organizmu, przez co można dzięki bananom uniknąć dolegliwości takich jak utrata apetytu, nudności, osłabienie czy nawet depresji.

Gruszka

57 kcal/100 g białko: 0.36 g tłuszcz:0.14 g węglowodany: 15,23 g błonnik: 3.1 g

Gruszkę poleca się osobom, które muszą spożywać jedynie rzeczy lekkostrawne z powodu wrażliwego żołądka. Gdy się ją zetrze, można ją podawać też niemowlętom. Gruszka ma działanie przeciw gorączkowe, łagodzi stany zapalne w układzie pokarmowym, pomaga w zapaleniu dróg moczowych, kamieniach nerkowych, przy stanach zapalnych gruczołu krokowego oraz obniża ciśnienie krwi i uszczelnia naczynia krwionośne.
Gruszki to dobra propozycja dla osób, które kontrolują swoją wagę, z powodu tzw. komórek kamiennych, które występują w miąższu, wspomagają perystaltykę jelit.

Bor zawarty w gruszkach polepsza koncentrację, przez co gruszki powinni jeść osoby wykonujące zajęcia wymagające skupienia. Bor ponadto zapobiega wypłukiwaniu z kości dlatego, gruszki powinny jeść osoby chorujące na osteoporozę.

Osoby mające problemy z tarczycą powinny włączyć do swojej diety gruszkę, ponieważ zawiera ona jod, który poprawia funkcjonowanie tarczycy.

Dzięki wysokiej zawartości potasu nadmiar sodu jest usuwany z organizmu, przez co co jedząc gruszki, możemy zapobiegać rozwojowi nadciśnienia i innych chorób serca.

Gruszka zawiera dużo witamin z grupy B, tj. B1, B2, B6, B3, które odpowiadają za prawidłowy wzrost czy równowagę psychiczną.

Truskawka

89 kcal/100 g białko: 1.1 g tłuszcz:0.33 g węglowodany: 23 g błonnik: 2.6 g

Wapń i fosfor zawarte w truskawkach wzmacniają kości i korzystnie wpływają na układ mięśniowy, żelazo wpływa na produkcję hemoglobiny i zapobiega niedokrwistości. Ponadto truskawki mają działanie ochronne, przez co zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów i infekcji bakteryjnych.

Truskawki zawierają duże ilości błonnika, co powoduje usprawnienie perystaltyki jelit, przeciwdziałanie zaparciom i niepoprawnym funkcjonowaniu flory bakteryjnej w jelitach. Owoc truskawki dzięki niskiemu wpływowi na wzrost cukru we krwi może być spożywany przez diabetyków a przez bromelinę czyli enzym wspomagający spalanie tłuszczów i węglowodanów również przez osoby zmniejszające swoją wagę. Dodatkową funkcją truskawek jest funkcja oczyszczająca, która wynika z dużej zawartości wody. Woda wypłukuje toksyczne płyny ustrojowe, przez co obniża wagę ciała.

Truskawki oprócz unikalnego smaku zawierają także właściwości lecznicze. Zawierają więcej witaminy C niż cytryny, a witamina C jest przeciwutleniaczem, przez co wpływa korzystnie na wygląd i urodę a ponadto, wzmacnia układ odpornościowy oraz ogólną wydolność organizmu, dzięki czemu zaleca się ją przy przeziębieniach. Działanie moczopędne truskawek powoduje oczyszczenie organizmu, dlatego zaleca się je ludziom mających problemy z wątrobą i nerkami. Ponadto dzięki zdolności do obniżania cholesterolu zaleca się ją osobom z nadciśnieniem oraz dla osób, których waga jest większa niż optymalna.

Pomarańcza

47 kcal/100 g białko: 0.94 g tłuszcz: 0.12 g węglowodany: 12 g błonnik: 2.5 g

Pomaga obniżyć temperaturę w czasie gorączki.

Sprawdza się jako naturalne lekarstwo na szkorbut.

Pomaga pozbyć się zaparć i nadciśnienia.

Wspomaga przemianę materii i układ odpornościowy.

Pomarańcze w okresie zimowym mają więcej witaminy C, ale mniej błonnika. W okresie letnim tendencja się odwraca.

Dwie pomarańcze zawierają tyle samo wapnia, ile szklanka mleka. Jest to świetna alternatywa dla osób, które z jakichś powodów nie mogą spożywać pokarmów mlecznych.

Nie zaleca się, picia soku pomarańczowego osobom z problemami z żołądkiem, dwunastnicą oraz z nadkwaśnością, czyli nadmiernym wydzielaniem soków żołądkowych. Duża zawartość kwasu w pomarańczy może spowodować podrażnienia w przypadku artretyzmu oraz nadwrażliwość zębów.

Soku z pomarańczy nie powinno się łączyć z sokiem z ananasa dlatego, że rozkłada witaminę C.

Winogrona

69 kcal/100 g białko: 0.72 g tłuszcz: 0.16 g węglowodany: 18.1 g błonnik: 0.9 g

Winogrona zwłaszcza te czerwone są bogatym źródłem polifenoli, związków o działaniu prozdrowotnym. W białych winogronach jest ich około 10x mniej niż w innych odmianach. Polifenole mają działanie przeciwnowotworowe i przeciwutleniające. Usuwają z organizmu wolne rodniki, które mogą uszkadzać tkanki i przyspieszać proces starzenia się organizmu. Winogrona oraz wina gronowe zawierają związek nazywany resweratrolem, który ma silne działanie antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne oraz przeciwzapalne. Przeprowadzone badania kliniczne wykazują, że picie czerwonego wina i jedzenie winogron, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, m.in. choroby niedokrwiennej serca. Resweratrol zmniejsza agregację, czyli łączenie się płytek krwi, dzięki czemu zapobiega zawałom serca i udarom niedokrwionego mózgu oraz miażdżycy. Najbardziej wartościowe winogrona to te ciemnofioletowe, dlatego że zawierają najwięcej flawonoidów, naturalnych przeciwutleniaczy, które poza niszczeniem wolnych rodników, mają także korzystny wpływ wygląd włosów, paznokci oraz skóry. Ciemne odmiany winogron zawierają także więcej żelaza niż te jaśniejsze. Ponadto czerwone, zielone oraz czarne winogrona obniżają ciśnienie krwi, oraz zmniejszają odporność na insulinę, dzięki czemu zmniejszają ryzyko cukrzycy oraz pośrednio wpływa korzystnie na utratę wagi. Ciemne winogrona ponadto podnoszą poziom dobrego cholesterolu “HDL” a obniżają utlenianie złego cholesterolu “LDL”. Efektem czego jest powstrzymanie rozwoju takich dolegliwości jak udar mózgu czy zawał serca.

Winogrona są także dobrymi owocami na odchudzanie, z powodu resweratrolu, który wspomaga redukcję masy ciała, dzięki nasilaniu procesu rozpadu tkanki tłuszczowej. Mimo że wspomagają odchudzanie, nie należy jeść ich bez umiaru, bo są to dość kaloryczne owoce. Mają również niski indeks glikemiczny (45), mają dużo cukru, głównie glukozy i fruktozy, przez co cukrzycy powinni unikać winogron, zwłaszcza że kiść to ekwiwalent ok. 5 kostek cukru. Jedzenie winogron wzmacnia odporność organizmu na infekcje więc zaleca się je osobom w ciąży, pracującym fizycznie, sportowcom oraz osobom osłabionym.